환기 2019 note
Impossible Stairs possible Circle
object, sound, sketch
232x216x150cm, 3 minutes 34 seconds, variable size
2019
미술관 중앙홀을 둘러싸고 있는 계단은 1층에서 3층까지 여러 개로 나누어진 건물 내부의 모든 공간을 연결해 주는 역할을 한다. 이런 구조를 조망할 수 있는 2층 테라스에서 마주 보이는 지점에 계단의 연결이 끊어진 것 같이 느껴지는 곳이 있다. 1층부터 2층까지 비워진, 높이 7M가 넘는 좁고 긴 공백이다. 미술관 계단과 같은 13단의 오를 수 없는 가벼운 계단을 설치해 동선이 이어지는 것을 상상했다.
천장에 매달린 계단이 마주 보이는 장소인 2층 테라스에 3분 34초 길이의 음향을 들을 수 있는 무선 헤드폰을 설치했다. 소리는 헤드폰이 위치한 자리에서 출발하여 미술관 계단을 따라 되돌아오는 발소리를 녹음한 것이다. 하나의 발소리로 시작해서 여러 개로 어지럽게 중첩되며 커지다가 제자리로 돌아와 다시 하나의 발소리로 끝나도록 구성하였다. 계단을 따라 폐곡선을 그리며 순환하는 이동 경로를 떠올리며 작업하였다.
환기미술관은 소리만으로도 사람들이 이동하는 것을 충분히 인지할 수 있을 만큼 공명이 잘 되는 구조를 가지고 있다. 헤드폰으로 들리는 소리는 관람자들이 그러한 장소의 특성을 의식하는 촉매제가 되어줄 것이고, 비로소 보는 것과 듣는 것이 서로 반응하게 해 줄 것이라고 생각했다. 기성의 공간이 시간성을 가지고 재구성되는 공감각적 경험을 가능하게 하고 싶었다.
매달린 계단과 순환하는 소리 사이, 불가능한 구조와 가능한 이상이 공존하는 모순된 영역의 가운데 지금-여기의 ‘나’와 마주치는 장소를 구현해 보려고 했다.
2019.11
Impossible Stairs, Possible Circle
Object, Sound, Sketch
232⨉216⨉150cm, 3 Minutes 34 Seconds, Variable Size
2019
The stairs surrounding the central hall of the art gallery play a role in connecting all spaces inside the building divided into several spaces from the first floor through the third floor. At the point facing the second-floor terrace at which one can overlook the structure like this, there is a place feeling as if the stairs were disconnected. From the first floor to the second floor, there is an empty, narrow, and long blank over 7 meters in height. I imagined the connection of the moving line, installing 13-step light stairs that one cannot climb up, which are the same as the stairs at the art museum.
At the place facing the stairs hanging from the ceiling, the second-floor terrace, wireless headphones were installed, where the visitor could hear a sound playing for 3 minutes and 34 seconds. The sound was the recording of the footsteps that left the place where the headphones were located and returned along the stairs of the art museum. The sound started from one footstep, got louder, overlapping in numbers in bad order and returned to end up as one footstep. I worked on it, thinking of the travel path on which it rotates while drawing a closed curve according to the stairs.
Whanki Art Museum has a structure that resonates so well that one can sufficiently recognize people’s movement just from the sound. It was judged that the sound heard on the headphones would be a catalyst making spectators conscious of the characteristics of such a place and would finally make the seen and the heard react to each other. I wanted to make a synesthetic experience possible, in which the existing space would be reconstructed with temporality.
I would embody a place where one can encounter ‘oneself’ here and now in the middle of the area of contradiction, where impossible structures and possible ideals coexist between hanging stairs and rotating sound.
November 2019.